Nuorisojaosto - Valkeakosken Koskenpojat

Kevät

Urut
Leikkijöistä muodostetaan urut. Kukin esittää urkupilliä ja yksi urkujen soittajaa Hän painelee kuviteltuja koskettimia ja urut alkavat soida: vasemmalla soivat matalat äänet, oikealla korkeat. Jokainen yrittää jäljitellä urkujen ääniä ja seurata soittajan käsien liikkeitä.

Viimeinen pari uunista ulos
Leikkipaikaksi valitaan tasainen alue. Leikkijät seisovat pareittain. Pariton leikkijä seisoo jonon edessä selin toisiin ja huutaa "Viimeinen pari uunista ulos!" Silloin viimeisenä olevat lähtevät juoksemaan omaa puoltaan eteenpäin tavoittaakseen parinsa. Edessä ollut pariton yrittää saada kiinni toisen juoksijoista. Jos hän onnistuu ennen kuin takaa-ajettavat ehtivät koskettaa toisiaan, heistä tulee uusi pari jonon etupäähän. Yksin jäänyt juoksija on vuorostaan huutaja.

Pyykkipoikaleikki
Leikkijät valitsevat itselleen parin. Toinen parista on pyykkinaru ja toinen pyykkäri. Pyykkärin tarkoitus on ripustaa pyykkinaruun mahdollisimman monta pyykkipoikaa minuutin aikana. Kilpailun päätyttyä lasketaan, kenen vaatteissa on eniten pyykkipoikia eli mikä pari voittaa.

 

Syksy

"Luonto on lapselle mielenkiintoinen maailma"

Askartele
Kerää metsästä mahdollisimman paljon erilaisia puiden lehtiä ja kuivata ne kirjojen välissä. Kuivuttuaan lehdistä voi tehdä hienon syksytaulun seinälle.

Värit
Valitaan yksi leikkijä johtajaksi. Muut leikkijät menevät sovitun matkan päähän johtajasta. Johtaja sanoo jonkun värin ja askelmäärän. Kaikki joilla on vaatteissaan mainittua väriä, saavat lähestyä johtajaa sanotun askelmäärän verran. Johtaja voi myös keksiä hauskoja askel-tapoja kuten karhun askel jolloin leikkijät ottavat oikein suuren harppauksen tai tipun askel jolloin leikkijät ottavat aivan pikkuisia askeleita. Katsotaan kuka ensimmäisenä pääsee johtajan luokse. Sitten vaihdetaan johtajaa.

Rakennetaan
Rakentakaa maja yhdessä aikuisten kanssa. Majassa voi leikkiä kivoja leikkejä ja sinne voi tehdä eväsretkiä.

 

Liikuntaleikkejä talvelle

Talvella mennään pihalle nauttimaan raikkaasta ulkoilmasta ja samalla kaivellaan muistin syövereistä mukavat liikuntaleikit. Myös lapsilla voi olla uusia leikkejä, joita nykyään leikitään koulujen pihoilla ja kavereiden kanssa koulupäivän jälkeen.

Rosvo ja poliisi

Leikkijät jakaantuvat kahteen joukkueeseen, rosvoihin ja poliiseihin. Rosvojen käsivarren ympärille voidaan sitoa nauha, jotta joukkueiden erottaminen on helpompaa leikin tiimellyksessä. Poliisit valitsevat jonkin sopivan paikan vankilaksi. Se voi olla vaikka maahan piirretty iso ympyrä, johon rosvot tuodaan. Kun on yhdessä sovittu leikkialueen rajat, poliisit laskevat esim. kymmeneen tai sataan ja rosvot juoksevat pakoon tai piiloutuvat. Kun poliisit lähtevät ajamaan rosvoja takaa, on jokainen kiinni napattu rosvo tuotava vankilaan. Peli loppuu, kun kaikki rosvot on napattu.

Rohmu

Merkitkää jäälle pelikenttä esimerkiksi lumikokkareilla. Jakautukaa kahteen joukkueeseen ja tehkää leikkialueen päihin pesät, joihin laitetaan tavaroita. Lähtekää joukkueina hakemaan vasta päisestä pesästä tavaroita yksi tavara kerrallaan ja kuljettakaa tavarat omassa päässään olevan pesän taakse. Voittajajoukkue on ensimmäisenä tyhjentänyt vastapäisen pesän.

Haarahippa

Yksi leikkijöistä valitaan hipaksi. Hippa ottaa muita kiinni. Kiinni jää jos hippa koskettaa kädellä karkuun juoksevaa. Kiinni jäänyt jää seisomaan paikalleen jalat haara-asennossa. Jos joku muu karkuun juoksevista ehtii ryömiä hara-asennossa seisovan jalkojen alta ilman että hippa saa hänet kiinni, seisomassa ollut saa jatkaa karkuun juoksemista. Hippa voittaa jos kaikki muut seisovat haara-asennossa.

 

Liikuntaleikkejä kesälle

"Lasten liikunnan suositus: vähintään kaksi tuntia liikuntaa. Joka päivä."

Säkkijuoksu

Jokainen leikkijä saa säkin. Säkkiin työnnetään jalat ja säkki sidotaan vyötärölle. Leikkijät asettuvat lähtöviivalle ja lähtevät merkistä etenemään. Ensimmäisenä maaliviivan ylittänyt voittaa. Kilpailussa pääsee nopeimmin ja kaatumatta lyhyin askelin juoksemalla tai tasajalkahypyillä. Juoksua vaikeuttaa, jos säkki sidotaan siten, että kädetkin jäävät säkin sisään.

Polttopallo

Leikki aloitetaan piirtämällä maahan rinkula ja valitsemalla jäänyt. Rinkulan kokoa kannattaa suhteuttaa leikkijöitten määrään. Jäänyt alkaa viskelemään palloa ja koittaa saada "poltettua" pallolla muita leikkijöitä. Aina kun pallo koskettaa jotakuta, tulee hänen poistua ringistä ja ruveta polttamaan ensimmäisen jääneen kanssa muita rinkiin jääneitä. Peli loppuu, kun kaikki ringissä olleet on onnistuttu polttamaan. Jos pallo osuu leikkijää päähän, polttoa ei lasketa.

Peili

Vedetään maahan pitkä viiva noin 20 askeleen päähän seinästä. Valitaan yksi pelaajista ”peiliksi”. Peili asettuu seinän viereen ja loput pelaajat viivan taakse. Peili kääntyy selkä selin muihin pelaajiin. Silloin kun peili on kääntyneenä seinään päin, eikä näe muita pelaajia, saavat he liikkua kohti seinää. Aina kun peili kääntyy pelaajia kohti, pitää pysähtyä mahdollisimman nopeasti. Jos peili näkee jonkun liikkuvan, huutaa hän tämän pelaajan nimen. Nähdyksi tulleen pitää palata takaisin lähtöviivalla ja aloittaa alusta. Pelin voittaa se, joka pääsee peilin huomaamatta ensimmäisenä koskemaan seinää. Voittaja saa toimia seuraavan kierroksen peilinä.

Vessanpönttöhippa

Leikkijöistä valitaan tarpeellinen määrä hippoja. Alue jossa leikitän kannattaa rajata vaikka muovikartioin. Muut lähtevät juoksemaan ja hipat yrittävät ottaa juoksijoita kiinni, kun hippa saa kiinni pitää jääneen jäädä seisomaan paikalleen vessanpönttöasentoon eli jalat koukussa ja toinen käsi ylhäällä. Jääneen voi pelastaa "istumalla vessanpöntölle" ja vetämällä kahvasta (eli kädestä) samalla matkitaan vetäisystä kuuluvaa ääntä.

 

"Liiku lapsen kanssa ja voit itsekin paremmin."

 

 

 

Seuran sivuille

Sivut: www.datahelp.fi